eljuliet

Un Bloc Compromés amb el País Valencià

L’avantatge d’educar en la ignorància lingüística

El criteri principal per a la preponderància del castellà no és el prestigi, sinó la ignorància. La ignorància a consciència i amb contumàcia de qualsevol altra llengua provoca que els xiquets bilingües canvien a la que parlen els altres, els monolingües. Així, infants de 5, 6, 7 o més anys, moguts per la simple funció comunicativa que assignen a les llengües, canvien al castellà perquè la major part dels castellanoparlants són incapaços de dir-ne ni mitja en valencià (o gallec, o asturià, o aragonés, o èuscar). Canvien d’idioma –i abandonen el seu– per a permetre –o almenys facilitar– la comunicació. L’argument és tan lògic, que es pot considerar irrebatible.

Consegüentment, és la ignorància, la impermeabilitat respecte a les altres llengües, la que assegura la preponderància interna del castellà. Eixa ignorància absorbeix els xiquets parlants d’altres llengües com un forat negre. Si els pares tenen molta consciència lingüística, seran capaços de minimitzar l’impacte d’eixa absorció, perquè, si més no, tindran recursos per a mitigar la percepció del castellà com a llengua de prestigi (amb llibres, dibuixos animats o pel·lícules en valencià).

Però, per contra, en molts casos, potser en la majoria, la ignorància lingüística dels altres absorbirà la llengua materna de xiquets valencianoparlants. És en eixos casos quan sentim criatures que ja no parlen valencià amb els pares o els iaios, mentre estos se’n lamenten i es pregunten per què. Potser alguns la recuperaran a mesura que cresquen i assolisquen consciència i identitat lingüística. Però, en canvi, molts ja no ho faran mai, o almenys ja no ho faran de manera completa. Eixos xiquets tindran, per a la vida i facen el que facen, una consciència lingüística conflictiva.

És per esta raó que els poders defenen i defendran sempre la ignorància lingüística dels infants, per molt que això els convertisca en monolingües monolítics i els dificulte enormement l’accés ulterior a segones llengües. Eixe peatge el paguen gustosos. Tot siga per afonar les llengües no castellanes i sentir-se vencedors davant d’algú. De complexos de tot tipus, n’hi ha a manta.

One comment on “L’avantatge d’educar en la ignorància lingüística

  1. JOSEP FORCADELL
    18 Novembre 2020

    Gràcies, Juli

    El dc., 18 de nov. 2020, 12:53, eljuliet va escriure:

    > eljuliet posted: ” El criteri principal per a la preponderància del > castellà no és el prestigi, sinó la ignorància. La ignorància a consciència > i amb contumàcia de qualsevol altra llengua provoca que els xiquets > bilingües canvien a la que parlen els altres, els monolingües” >

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Informació

This entry was posted on 18 Novembre 2020 by in Llengua.
%d bloggers like this: