eljuliet

Un Bloc Compromés amb el País Valencià

La relació mestre-deixeble com a element cohesiu de Tirant lo Blanc (3)

Les imperfeccions de Tirant

L’enamorament de Tirant és sobtat, però després vindrà un llarg camí, un acostament a Carmesina lent, pautat i a voltes desesperant. Ara bé, l’aspiració de Tirant no és solament maridar amb la filla de l’emperador de l’Imperi grec. Tirant també aspira a governar l’Imperi i no s’acontentarà amb cap premi de consolació. Per això rebutja el títol de comte i el cedeix a Diafebus:

–Però, senyor, puix tant me força la majestat vostra, jo acceptaré lo comdat; e per aquell vos faré homenatge de feeltat. E per quant Diafebus m’és parent tan acostat, e ço que és seu és meu, e lo meu és seu, ell pendrà lo títol de comte.

tirant3

Ací es veu clarament l’altre gran defecte de Tirant: la seua ambició material. Perquè, com poc més tard explica a la princesa Carmesina, si no ha acceptat aquell oferiment és perquè té uns objectius més elevats:

–Déu vulla complir les coses que jo li deman, ço és: que vulla confermar lo vostre voler a complir lo meu desig. E per ço que la celsitud vostra sàpia més clarament ma intenció, jamés pendré títol negú, tant com la vida m’acompanyarà, sinó emperador o res.

És clar que es tracta d’un objectiu totalment lícit per al millor cavaller del món. Tanmateix, és un objectiu que Guillem de Vàroic no solament no es plantejà, sinó que quan l’aconseguí sense pretendre’l, rebutjà. Tirant és, doncs, un heroi condicional: necessita una motivació situada fora del que és estrictament l’ideal cavalleresc. Les seues aspiracions amoroses i materials esdevenen així un tret fonamental de la seua personalitat. I, ja ho veurem, és exactament això el que millor aprendrà d’ell Hipòlit.

Ja hem dit que el procés d’acostament de Tirant a Carmesina és lent. Tirant, com els amadors de la fin’amor trobadoresca, ha de passar pels diferents estadis de la relació: fenedor, pregador, entenedor i drutz. És en la fase d’entenedor quan es produeix un episodi clau no solament per a la trajectòria de Tirant, sinó també per a la del seu alumne, Hipòlit. L’heroi és conduït per Plaerdemavida, la donzella de confiança de Carmesina, a la cambra de la princesa. Allí tindran lloc una espècie de jocs lèsbics entre les dos jóvens, que acabaran amb l’argúcia que dissenya Plaerdemavida perquè Tirant puga acaronar la seua amada. Tanmateix, Tirant és descobert i ha de fugir:

E Tirant donà volta e lligà fort la corda, e ab la pressa que tenia per no ésser vist ni conegut no pensà la corda si bastava en terra; deixà’s anar per la corda avall e fallia-se’n més de dotze alnes que no plegava en terra; fon-li forçat de lleixar-se caure, perquè los braços no li podien sostenir lo cos, e donà tan gran colp en terra que es rompé la cama.

Així doncs, Tirant hi apareix com a un heroi humanitzat, afectat per l’amor i no gens infal·lible. És aquesta una actitud pròpia d’un cavaller? Encara més: un cavaller humanitzat pot continuar aspirant a l’ideal cavalleresc? Òbviament, aquesta escena separa definitivament el tipus de cavaller que representa Tirant del que encarnava Guillem de Vàroic.

Hipòlit entra en escena

Quin és el paper d’Hipòlit dins d’aquesta història? Fins a aquest moment, la funció d’Hipòlit ha sigut exigua. Apareix, per primera vegada, en el capítol 146, en un parlament de Plaerdemavida, on és presentat com a patge. Segons podem extraure’n, possiblement estem davant un jove ben atractiu, fet que serà cabdal més avant. El tornem a trobar en el capítol 156 com a home de confiança de Tirant, en campanya juntament amb l’heroi, i ja investit cavaller:

Diafebus restà com dit he e Tirant ab tota l’altra gent, sens que no hi havia negú de peu ni patge (sinó Hipòlit, que aquell dia s’era fet home d’armes e li donà la honor de cavalleria).

En la següent aparició (capítol 206), apareix actuant com a bon cavaller: Hipòlit fa el vot de lluitar contra l’enemic moro; és a dir, es consagra com a defensor de la fe cristiana. Per tant, Hipòlit és un jove que ha ascendit ràpidament de patge a cavaller i que ja comença a demostrar la seua vàlua en la campanya militar. Tanmateix, hi ha un punt d’inflexió en el seu comportament. I ací és on pren importància la caiguda de Tirant que hem citat adés. Hipòlit és el primer a trobar-lo. En un primer moment, mentre el busca, solament sent una veu:

…estigué escoltant e sentí plànyer ab veu molt adolorida; donà-li de parer que fos veu de dona, e dix en si:

–Oh, com volria molt més sentir la veu de Tirant que no d’aquesta donzella, quisvulla que ella sia!

Ço és, l’heroi, l’últim cavaller, ploriquejant, sembla una donzella. Però per ara, Hipòlit no ha descobert que es tracta de Tirant. Torna a sentir el gemec i s’hi acosta, però tot és fosc. Aleshores, Tirant, per no ser conegut, disfressa la veu i parla així:

–Jo fui en mon temps crestià batejat, e per mos pecats vaig en molt gran pena. Jo só esperit invisible, mas, encara que vosaltres me vejau, n’és causa que prenc forma. E los mals esperits qui ací són me trossegen los ossos e la carn, e de tros en tros la llancen per l’aire…

La impressió que se n’endú Hipòlit no és només la d’un home enamorat i feble, sinó també —i això és pitjor— mentider. I, és clar, de seguida comença a imitar el seu model fent com ell, mentint:

–Cavalcau, senyor, si fer ho podeu, e aneu als palaus de Bellestar, on teniu vostres cavalls, e posarem fama com lo cavall vos és caigut e ha-us rompuda la cama.

Atés tot això, no és gens estrany el gir que prenen les actuacions del jove Hipòlit. Poc després (capítol 248), comença la relació amorosa amb l’emperadriu, una relació no només adúltera, sinó també quasi incestuosa, ja que la dona, prou major, veu en Hipòlit la imatge del fill perdut. Així doncs, el canvi d’actitud d’Hipòlit és radical. I en el punt d’inflexió d’aquell canvi trobem el comportament indecorós de Tirant com l’espurna que el provoca.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Informació

This entry was posted on 7 febrer 2020 by in Literatura.
%d bloggers like this: