eljuliet

Un Bloc Compromés amb el País Valencià

Encarnat

A Novelda i a bona part del Vinalopó, diem encarnat al color vermell o roig. El pare d’un amic meu em contava que, quan ell era un xiquet, vermell sí que es deia, però que ara ja no. En canvi, roig sí que s’usa, però no per al color vermell. S’usa en dos contextos: per al color ros dels cabells (és a dir, Robert Redford al Vinalopó és roig) i com a antònim de nacional. No sé si m’explique prou bé.

encarnat

Un gran mestre meu em va explicar que a Novelda havíem canviat roig per encarnat pel franquisme. És a dir, per la censura, per la imposició (això sí, això sí que era i és imposar). En resum, per la por. El color encarnat no és el roig, ni el vermell, perquè és el color de la carn, i la carn a voltes es posava (te la posaven) ben vermella, com a ma mare, que la feren dretana a força de regle. I això encara m’ho va contar quan jo ja era grandet.

El meu iaio matern va viure només setanta-cinc dies més després que jo nasquera. El patern tampoc no el vaig conéixer, que va faltar bastant abans, però, a canvi, vaig conéixer dos reaueles, una m’adormia, em contaven, cantant-me el cara-al-sol. A la reauela li deien Antònia, però en el registre no li posaren el rabet de la a i als díhuit anys la cridaren per a fer la mili. L’embolic fou gran i mai no me’l contaren amb detalls, el cas és que, a partir d’això, van començar a dir-li Manuela, que sonava d’una manera molt graciosa a la valenciana, Maniuela. L’auela Maniuela.

El meu iaio, deia, va morir al ben poc de nàixer jo. Quan vaig anar creixent, vulgues que no, hi va haver dies que preguntava. I per què, què li va passar? A Novelda, ja ho sabem, diem encarnat. I em van contar que de càncer, d’un càncer de pulmó, ell, el pobre, que mai no havia fumat! Vaig anar fent-me gran i, per casualitat, en alguna ocasió, sentia escadusserament que és que el iaio era roig, i potser la primera volta me’l vaig imaginar com Robert Redford, però després, ben prompte, em vaig assabentar que no, que ser roig era tota una altra cosa, però calla, nene, això mut.

Sí, diem encarnat, i que el iaio era roig no havia d’eixir de les parets de casa, que ell, per a dissimular, diu que deia a ma mare que anara a missa, que allí no li ensenyarien res de roín. Ni de bo tampoc, pense jo, que l’última volta que hi vaig entrar vaig tindre ganes d’eixir-ne esperitat, Maria Santíssima del Remei, quant de fatxa! Veus?, fatxa també és una paraula que no es podia dir, tota la vida s’havia dit nacional, ara es diu espanyol.

El meu iaio, deia, va morir de càncer de pulmó, ell que no havia fumat en la vida. Veges si que injusta que és la vida, si quan t’ha de tocar, et toca i punt. Jo ho escoltava atent, trist, és clar, i pensava que tenien raó, com és la vida, ho deien i alguns fumaven, total, si es podien morir igual sense fumar, de càncer de pulmó, com el iaio.

Crec que jo ja tenia quaranta anys quan, un dia, vam tornar a parlar del iaio. I esta volta, la iaia, o potser va ser ma mare, va dir, el pobre, tant de patir, i morir-se d’un tir al pulmó que li van pegar en la guerra. Encarnat, diem encarnat. Això ho tenim inserit fins al moll de l’os, com la por. Com la por que es viu en este país, Espanya, com la por que ho recorre i ho amera tot. I morir-se d’un tir al pulmó que li van pegar en la guerra, va dir la iaia, o potser va ser ma mare, i vaig sentir que em posava encarnat, vermell i roig, el iaio era roig, li van pegar un tir en la guerra i es va morir anys després, d’un càncer que li va eixir pel forat que li havien fet.

One comment on “Encarnat

  1. josepforcadell
    21 Març 2017

    les persones, i els pobles vençuts, s’han hagut de doblegar i passar desapercebuts, i callar i treballar per a tirar avant.

Deixa un comentari

Information

This entry was posted on 21 Març 2017 by in Novelda.
